Tilbage til rejser

SAMOS - uge 28  2012

Se vores billeder fra SAMOS

Vi boede på Hotel Glicorisa lidt udenfor Pythagorion.  Både fra vores balkon og fra morgemads restauranten havde vi den dejligste udsigt ned over poolen og havet, med Tyrkiet kun ca. 3.km væk.
De vigtigste afstande fra hotellet:  Lufthavnen:  ca. 4-5 km, Pythagorion:  ca. 3-4 km,  Vathi (Samos by):  ca. 10 km,  Kokkari:  ca. 15 km,  Avlakia:  ca. 18 km.
Vi havde hjemmefra lejet en bil som stod klar i lufthavnen ved ankomst, og da vi havde fået den udleveret, så var der kun ca. 15 min. kørsel til hotellet.
I Juli måned, og med de varmegrader som vi oplevede - ca. 36-45 gr. så er kodeordene - vand, vand og mere vand  :-)   så da vi ankom til Samos om aftenen, stoppede vi dog lige på vejen og købte vand til natten, da vi ikke turde løbe an på at det kunne købes på hotellet.

Vi kan kun anbefale at man lejer en bil, og finder sine egne yndlingssteder på denne dejlige ø. Vores favoritter er i nævnte rækkefølge: Kokkari, Vourliotes, Avlakia, Mykali-beach, Monolates og Vathi.

Vathi (Samos by) er noget af det flotteste at komme til, uanset tidspunktet på døgnet.  Lige idet vi runder bjerget, og ser ned over Vathi og bugten med havnen, det er et stort WAUV !   Om morgenen er der det lækreste lys fra solopgangen, med det bløde lys ned over byens tage, og om aftenen har vi solnedgangen lige i havneindløbet, og med gadelamperne langs hele havnepromenaden..........  -  som de siger derovre i Sverige - Breathtaking :-)

Kokkari er stedet med de hyggelige barer og restauranter, hvor du næsten sidder med fødderne i vandet. Der er også 2 strande, som er vidt forskellige. Den ene ligger i den  vestlige del af byen og har kun få meter til tavernaer og beach-barer, hvorimod den anden ligger noget mere fredeligt lige rundt klippen på den østlige side af byen, og er uden taverna og beachbarer - men dog stadig i gå afstand, kun et par hundrede meter derfra.

Om morgenen/formiddagen inden at det bliver altfor varmt, kan vi anbefale at besøge den lille bjergby Vourliotes, og så om eftermiddagen tage et hvil og en svømmetur ved den lille hyggelige gennemkørsels by Avlakia. Nyd turen op til Vourliotes, og stop gerne flere gange for at nyde den flotte udsigt ned over Kokkari. I Vourliotes er der en velsignet ro, og efter at I har gået rundt i byen og taget en masse billeder, så glæd Jer til oplevelsen af at komme til det lille torv med bl.a. restauranten "Blue Chairs". At sidde der og nyde en kold øl og noget dejlig græsk mad, det er som at blive født på ny.  Bare det at sidde og nyde roen.........tiden er som gået i stå !

Vi er ikke til de store strande med liv og glade dage, vandscootere m.m., så når vi tog til stranden, så var det enten ved det fredfyldte Avlakia eller ved Mykali. Der er da også dejlige tavernaer og solparasoller ved Mykali, men det er stadig i den roligere ende af skalaen.