Retur til Rejser

Kos  uge  27+28  2013

Ferien gik denne gang til øen KOS  i Grækenland.  KOS  ligger ikke ret langt fra Tyrkiet og lige udfor Bodrum, kun med en afstand af ca. 3-5 km.  På trods af den korte afstand siges det, at der om sommeren er 8-10gr. varmere i Tyrkiet.  Vores første besøg på KOS var for 20 år siden, og der var selvfølgeligt sket store forandringer på de 20 år.  Der var mange flere mennesker, og endnu mange flere cykler, og man tænker uvilkårligt på det gamle Kina, som landet med cyklerne.  Det var så et stort plus, at der ikke var tilsvarende flere udlejningsbiler  :-)
Men borset fra det, så kan det klart anbefales at man lejer cykler.  Mit venstre knæ har det ikke så godt, så i de dage hvor vi ikke havde lejet bil, der lejede vi cykler, bare til lokal transport til stranden o.s.v. og det fungerer rigtigt fint.

1.  KOS by og nærmeste omegn

Det er ikke en by man sådan bare lige  "går igennem", og så er det overstået.  Mange andre steder, så er der en gågade med restauranter og cafeer, og har man så været igennem byen 1.gang, så er det det.  Men her opdagede vi hele tiden en ny indgangsvinkel til byen, og der er flere hyggelige torve m.m.  Og så er der jo også hele den dejlige havnepromenade med alt det liv som hører til her.

2.  Aftenstemning i KOS by

Vi var ude og spise hver aften, og med alle de flere hundrede restauranter alene i KOS by, så var det ikke svært at finde et godt og hyggeligt sted og spise.
Kameraet var med flere aftenerer, og jeg forsøgte at indfange noget af den aftenstemning der er i sådan en livlig by.

3.  Bilture

Vi havde lejet bil i 3 dage, og kørte rundt på hele øen.
Der var spec. 2 hyggelige byer i bjergene som fangede vores opmærksomhed, og det var ZIA og PYLI. Dem havde vi også besøgt for 20 år siden, og selvom de da også var forandret, så var de stadig et besøg værd. Der var flere dejlige strande, men vi valgte alligevel til sidst kun at benytte LAMBI Beach lige udenfor for byen. Strandene på den sydlige del af øen - PARADICE Beach m.fl. har mere roligt vand, men vandet er  nogle grader "koldere" end på dem nordlige side af øen, som eks. dem ved KOS by.

4.  En dag på havet, hvor vi besøger 3 øer - Kalymnos, Plati og Pserimos

Vi startede ved øen Pserimos, hvor vi badede i bugten ved den fine sandstrand.  Der var en lille "by" med omkring 20 huse og nogle Tavernaer. Så gik turen videre til den næste ø Kalymnos, hvor vi tog turen på egen hånd. Vi startede selvfølgelig med en dejlig iskaffe med vaniljeis som blev indtaget ved en cafe' på havnen, og derefter gik vi en tur rundt i byen, inden der igen var afgang, og denne gang mod øen Plati. Her lagde vi til ved en bro på stranden, og der var så rig mulighed for at bade enten fra båden eller fra stranden. Derefter gik turen hjemad, men selvfølgelig ikke uden det obligatoriske kig efter Delfiner. Vi var heldige, og der var vel omkring 20-30 delfiner i nærheden, som tilsyneladende hyggede sig med at lave en flot opvisning for os. Det varede nok omkring ½ time, og pludselig var de væk igen, og vi sejlede hjemad mod Kos by. En rigtig dejlig dag på havet.