Retur til Rejser

Thassos  uge  37  2016

Ferien gik denne gang til den lille græske ø Thassos der ligger som den nordligste beboede ø i det Ægæiske hav, og er på ca. 380 Km2, hvilket svarer ca. til 2/3 af arealet på Bornholm. Der er ingen lufthavn på øen. Vi rejste med SPIES Rejser  fra Kastrup til Kavalla på fastlandet, og derfra kørte vi ca. 15 minutter i bus til den lille by Keramoti, hvor vi gik ombord på bilfærgen til Thassos. Overfarten varer ca. 40 minutter  og vores bus følger med hele vejen til vores hotel. Busturen fra havnen i Thassos  til vores Hotel Akti Pefkari på sydkysten varer ca.50 minutter incl. stop ved et par af de andre hoteller på vejen derned.
Vi besøgte øen i Juni 2003, og på de 13 år, så er den mest iøjnefaldende forskel desværre de (altfor) mange nyrige mennesker fra østlandene. De "fylder" meget, og har ikke helt de samme normer som vi andre. Det værste det er måden som de indtager vejene på. En ting er at de kører i store dyre biler, (det er fint nok hvis bare de er betalt), men de kører, næsten uden undtagelse, allesammen som om bilen er stjålet, og som om de altid er ved at komme for sent til en færge der kun har 1. ugentlig afgang.
Ellers blev dette besøg på øen lidt domineret af en kraftig skovbrand der startede om natten hvor vi skulle ankomme, og varede hele ugen. Det havde ikke regnet i flere måneder indtil der udbrød et kraftigt tordenvejr med flere lynnedslag, og som desværre i den forbindelse, kun medførte en ubetydelig mængde regn. Da der samtidigt var en frisk vind i skiftende retninger, så betød det også at der hele tiden blev antændt nye brande flere steder. Fra vi ankom til vi rejste hjem igen, der var der konstant 6 af de gamle brandslukningsfly på vingerne sammen med 4-6 helicoptere, og de fløj pendulfart imellem havet og de ramte områder fra solopgang til solnedgang.

1.  Thassos og omegn

Vi ankom omkring middagstid til havnen i Thassos by (Limenas).

Da vi ankommer ligger der 5 eller 6 af disse halvstore og lidt specielle bilfærger, som modsat de færger som man normalt kender der har hæve-sænke bildæk, så har disse en lem i vogndækket, således at  "kælderen" også fyldes op.
I Thassos by er det havnen som er det store omdrejningspunkt, men der også både en lystbådehavn med havne promenade og en lille badestrand. Der er tillige en masse restauranter og cafeer samt en hyggelig gågade.

2.  Vestkysten

Der er flere strande og hyggelige småbyer på vestkysten, og kører man fra strandvejen og op i bjergene, så virker det om at tiden er gået i stå for mange år siden. Det er en ren lise for sjælen at sidde på torvet og få en kop kaffe imens de lokale ordner verdenssituationen over et spil kort eller dagens post.
De lokale gæster er meget venlige, og vi havde den oplevelse, at da der den ene gang ikke var nogen ledige borde, så rykkede de lokale gæster bare sammen ved de andre borde, så vi kunne få et bord for os selv.

3.  Sydkysten

Vi boede på det totalt nyrenoverede Hotel Akti Pefkari der ligger lige ned til stranden med kun en lille stillevej imellem.
Vi havde bestilt et værelse med balkon og havudsigt, og da vi tidligere har prøvet at blive "spist af" med havkig, så havde jeg på forhånd præciceret vores ønske overfor SPIES.
De havde lyttet, for da værtinden viste os til rette, så fik vi lov til at vælge imellem to værelser på 2.sal, og begge havde panoramaudsigt over havet. Pefkari er en strand med nogle få hoteller og restauranter, men der er ikke langt til de næste lidt større byer.
Ca. 2-3 km vestpå ligger Liminaria som er øens 2´ størtste by, og der er en fin gang/cykelsti dertil. Til den modsatte side er der under  2.km til Potos, som også summer af cafe og restaurationsliv lige ned til stranden.

4.  Østkysten

Et stykke oppe ad kysten ligger det meget besøgte og velbevarede nonnekloster, som med nød og næppe undgik de skovbrande som hele ugen raserede store dele af øen. De slap heldigvis med et par afbrændte træskure, og en sveden køkkenhave.
Der er flere strande på østkysten, og vi besøgte da også nogen af dem, selvom vi var mest optaget af at gense de 2 hyggelige landsbyer i bjergene - Potamia og Panagia.

5.   Magic Coast

Der er mange strande på Thassos, og blandt dem er der mange strande med rullesten den første meter ud i vandet. Vi vælger gerne sådanne strande, da de som regel er mere rolige  og fri for de store børnefamilier der  med råben og skrigen  "indtager" hele stranden.
Derfor faldt vi også for stranden udfor Taverna Magic Coast, men også fordi vi fandt en god plads lige ved siden af tavernaen, hvor der i tilgift stod en fin blå bænk. Min ryg er ikke så vild med at ligge ned for længe ad gangen, og så var det fint med en bænk.

Video .....  ?

Ind imellem fik jeg også trykket på videoknappen på kameraet, så måske kommer der senere en video med et link her....?

Ovenover til venstre ses Thassos markeret med rødt, og til højre ses et billede af øen.